Storfrämmande från Jämtland o Lissabon

Idag fick vi besök av Barbro och Johan från Storsjöbygden. Dom kom tillsammans med Barbros dotter Anna + dotter vilka bor i Lissabon. Det var stenkul, vårt första besök här i Tomar. Dom stannade några timmar, vi fikade och snackade, och naturligtvis frågade vi stackars Anna en massa saker eftersom hon bott här några år. Hon berättade bland annat att myggen här sticker inte bara en gång som svenska mygg utan flera gånger, så det kanske inte var så många myggor som stack mina fötter utan en eller några snabba jäklar. Nu sprayar jag fötterna när det finns risk för stick och hit in tills har jag klarat mig. Och förr eller senare blir man väl immun kan jag tänka.


Storfrämmande!

Annars har det varit mest måla, måla. Jag tror jag är bortskämd vad gäller färg och penslar. Vi bad om bästa vattenbaserade lackfärgen, vilket är tämligen ovanligt i Portugal enligt försäljaren, det vanligaste är lösningsmedelsfärg här. Men färgen är inget vidare med mina mått mätt, det krävs minst tre strykningar för att likna något. Och penseln vi köpte var den bästa dom hade men den beter sig mer som svenska lågprispenslar. Får nog be lilla pappa skicka lite penslar, då är möjligheten större att det blir hyfsat.

Ännu ingen telefon eller internet så inte går det att skypa än tråkigt nog. Det mobila bredbandet orkar inte med Skype, det bara hackar. Det gäller att ha tålamod minsann.

I går ställde vi ut mat till den svarta hunden. I kväll var skålen tom så han har i alla fall varit här igen. Vi kommer fortsätta ställa ut mat och förr eller senare lär vi träffas igen så vi kan plocka bort fästingar och behandla honom med Advantix så han slipper få fler fästingar.

Dagens middag: Kyckling med stekt squashröra. Imorgon blir det nog Squashsoppa som Agneta skickat recept på, tack snälla.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag