Lite om värme och oljebrist


Hej igen, det är jag Hasse.
 Som har fått förtroendet att skriva ikväll då min kära hustru är upptagen med att göra salvor och tvålar till sin nätbutik, det har tydligen blivit en hel del jul-present-beställningar.
Annars har det varit en dag i glädjens tecken då jag har hittat en firma som säljer rörisolering, för det är ju som så att vi har som ni vet installerat ett centralvärme system men alla huvudrör in i huset kommer i från garaget där pannan sitter och dom har varit oisolerade och mycket av den värmen vi tillverkar har fastnat där då garaget blir jäkligt kallt på nätterna (dåliga dörrar-dåligt allt) men nu hamnar snart all värme inne i bostadsdelen i stället, Glädjande.

Apropå värme har vi planterat en kaktus. Nu väntar vi bara på att den ska växa och få frukter. är nyfiken på hur de kan smaka

Detta till skillnad till min hustrus tvåljobb, där jag fick i uppdrag att skaffa dels rapsolja och cocosfett, det finns inte här, okey oljan kan jag förstå (vi bor inte i ett rapsland) men cocosfett, herre gud det påstås ju att dom bakar här med, men det verkar tveksamt, vi får väl se hur det går med fettet och oljan, jag återkommer om saken.

Grannen har ett helt fält med Gladiolus, de plockar och säljer efterhand som de blomma.

Appro på värme, jag har tittat hos många både portugiser och inflyttade och många har bara en eldstad som dom värmer sig med, visst det är väldigt varmt och cosy just när det brinner men husen här svalnar ju snabbt i brist på isolering så på morgnarna måste det ju vara rent besinningslöst kallt,
och då har ju vårat värmesystem varit väl var pengarna då vi håller en 19-21° inne hela dygnet.
Jag skulle bli tokig om jag skulle vara tvungen att gå upp klockan sex varje morgon och elda eller om man har varit ute och åkt på dagen och alltid komma hem till ett utkylt hem.
Nej tacka vet jag värme.
Nu får det vara nog för idag, för nu är det en bra film på teven (svefilmer.com)
Hasse vid knapparna. 

Cappucino a´ la kinesrestaurangen i Tomar!

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Håller med er,varmt o skönt ska det vara inomhus annars känns det ju så rått o fuktigt !!
Vi har ju bra vi som bor i Norden
som har centralvärme i våra hus !!
Fattas bara annat,vi har 2 Braskaminer i vårt hus,en i källaren och en uppe i vardagsrummet,varmt o gött !!!
Hoppas ni oxå får ordning på er värme i huset nu !!!

Ha det gott......
Hej Rolle och Carina kul att se en kommentar från er, den första tror jag, jo det är vissa fördelar med centralvärme då den håller sig igång även på nätterna och det gör ju att det är dräglikt på mornarna innan man har hunnit att tända någon brasa, men brasor är sköna, när vi bodde i Stockholm hade vi tre eldstäder i det där lilla huset en kakelugn i vardagsrummet en stor täljstenspis i källaren och en husqvarnaspis i köket så där kunde vi elda rejält.
Hasse var den som kommenterade.
Åse rexius sa…
Hej
Jag följer er blogg mest varje dag eftersom jag och min man snart (förhoppningsvis) kommer göra precis som ni, dvs flytta till Portugal.
Det är väldigt spännande att läsa om allt från renoveringar till ert dagliga liv.

Åse
thegoodliving.blogspot.com
Hej Åse och välkommen
Kul att ni går i flyttartankar. Portugal är helt fantastiskt allt från klimat och väder till människorna. Det där med byråkratin får man stå ut med för det possitiva överväger.
Var in på er blogg och kikade och lämnade lite kommentarer efter mig.
Kommer ni ner söderöver hoppas jag att ni tittar in.
/Annelie
Åse rexius sa…
Hej Annelie
Hur kom det sig att ni valde Portugal och hur länge letade ni hus.
Hade ni varit där många gånger innan?

ursäkta frågorna.

Åse
Hej Åse

Inte behöver du be om ursäkt, det är bara kul och vi svarar gärna efter bästa förmåga.

Din fråga har fler haft så vi skrev ett inlägg om det: http://svenskiportugal.blogspot.pt/2012/08/varfor-just-tomar.html

Jag hade varit i Algarve en gång för länge sedan och var inte förtjust - mycket tack vare att det var så turistiskt, Hasse hade aldrig varit här men hade ändå i unga år bestämt sig för Portugal. Efter första resan hit ändrade jag åsikt och blev stormförtjust vilket också Hasse blev.

Vi hade kollat på nätet i flera år och drömt men aktivt letade vi under två somrar innan vi hittade vårt ställe förra sommaren.

Under kategorin "Frågor och svar" http://svenskiportugal.blogspot.pt/search/label/Fr%C3%A5gor%20och%20svar hittar du svar på fler frågor vi fått.

Förstår jag det rätt bor du i Göteborg och där finns ju fler kurser i språket såg vi då vi googlade för att hitta kurser innan vi for ner, i Stockholm var det hopplöst att finna någon.

/Annelie


Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag