Brödbak och shopping


Hej allihopa det är jag Hasse idag då Annelie är lite upptagen.
Vi har faktiskt gjort lite nytta idag, vi åkte till Abrantes här i närheten för dom har några bra byggvaruhus, typ Bauhus, så vi kunde köpa rör till avloppen i det badrum som vi håller på att bygga om. Vi köpte inte bara rören utan vi passade på att köpa både cement till golvet och även ett
snyggt handfat och en del elgrejor som vi har saknat, så nu har jag en hel del att göra i morgon.

Blommande buske vi såg på vägen. Ser ut som den är full med snöbollar

Ett annat blommande träd

Små fina blå blommor vi såg på vår hundpromenad. Våren närmar sig!

Bakat bröd har jag gjort ikväll. Hittade inte jästen (här finns visst bara torrjäst) så det fick bli bakpulver i stället. Det blev ingen jäsning och jag hörde fel på hur många grader ugnen skulle vara på så jag startade på 130° istället för 230° så det fick stå inne lite längre. Men gott blev det.

Storbak - stort blev det i alla fall :-)

Medan jag gjorde det så skrev min hustru ner nästan alla portugisiska verb i mera lättfattad form i datorn som kanske även jag kan fatta. Det är så här, förra veckan tappade jag sugen helt på det här med portugisiskan och skolan, kanske inte bara jag utan det är andra som har samma tankar, men kanske inte vill uttrycka sig så tydligt som jag kanske har gjort ett par gånger. Det tråkiga är att vår väldigt duktiga lärare Dacio givetvis blir ledsen, och det berör mig illa, men när 80% inte klarar av att hänga med går det lite för fort. Han har en studieplan att följa som är lite väl häftig men har börjat förstå hur svårt det är.
Nu hoppas ju jag att jag kan ha glädje av Annelies utskrifter så jag kan komma ihåg åtminstone lite av dom verb vi har lärt oss, så jag också klarar åtminstone några av dom frågor vi får nu i veckan. Hoppas.

Hasse vi knapparna.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Aura sa…
Hej Hasse o Anneli,

Tusen tack för ert blogg. Jag läser under helgerna och känner hur en stark längtan ta vid i mitt hjärta.
Hasse, nästa gång du ska baka gå till bageriet och köp "Fermento de padeiro", bagarens jäst på svenska.

Kan hända att du får beställa det i förväg, men köp en stor bit så räcker det längre i kylskåpet, inlindade i smörpapper eller tjockt glänsande papper.

Nog skulle jag ha brett på en god klick smör och glufs ner, med en kopp kaffe.

Just nu blåser stormvindar i Stockholm, fönster o dörrar skakar.

Må så gott
Jag kommer o hälsar på nästa gång jag är i Montalvo/Abrantes där min lill moster bor.
Varma hälsningar
Aura
Hej Aura och välkommen!
Tack för tipset, det lär komma till nytta inför nästa bak. Vi är ju vana med färskjäst och har lite svårt för den torra varianten och ännu knepigare blir det utan...

Du är hjärtligt välkommen att hälsa på! Det skulle vara jättekul.

Ha det så gott och hälsa moster :-)

/Annelie
Duktigt att baka, jäst har jag hittat här i Spanien, så det kanske finns på de större affärerna. Blommorna på översta bilden är nog Manolia, de har stora vackra blommor.
Kämpa på med verben, jag tycker ni är duktiga. Nu åker vi till Marocko.
Ha det gott.
Brödet såg allt ut att vara smaskigt gott!

Tror också att busken med de vita blommorna är en Magnolia - kanske en stjärnmagnolia.
Den med gula blommor ser ju ut som Mimosa, men jag vet inte om det blir höga träd.
Den tredje växten verkar vara
Vintergröna.

Hoppas att det snart börjar lossna med verben. Inlärning brukar gärna gå som i trappor. Plötsligt befinner man sig på nästa nivå.
Hej på er alla, jo brödet blev väldigt gott, mjölet köpte jag på Lidel dom har tre färdiga sorter, och jag tog den som var halvmörk. Jag fick i går namnet på färskjäst och det ska jag prova i affären så for som möjligt, men min metod funkade ju ganska bra den med.
Tack för svaren om blommorna, Magnolia måste vi skaffa för den var helt fantastisk att se.
Men Märit, jag hoppas att språktrappan går uppåt och inte neråt.
Hälsningar Hasse.
Anonym sa…
Magnolia blommar på bar kvist och är jättevacker att se på. Men, ett väldigt skräpigt träd när alla blommorna fallit till marken och bara är brunsjaskiga. Vi hade sådana både i Cascais och Seoul.
De gula bollarna är mkt riktigt mimosa. De kan bli jättehöga.
/Gunilla i Monsaraz
Hittade en slags "kotte" för ett tag sen som vi inte visste vad det var. Nu när jag googlade på Magnolia visade det sig att kotten kom just från magnolian.
Även om den skräpar efter blomningen lär vi skaffa en för "kottarna" var dekorativa så det blir lite som att den blommar två gånger :-)
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag