Vårterminen har börjat


Hej det är min tur nu igen (Hasse) Annelie får inte vara ifred för Duro, han pockar på uppmärksamheten hela tiden.

Nytt År ny termin in i skolan, vilket jag hade sett fram mot men det betydde också nya verb och det är möjligt att dom är nödvändiga om vi ska kunna tala portugisiska men dom är j-igt enformiga och vi kom in på färger också och där tror jag att vi alla blev lite förbluffade när vi förstod att även färger kan vara både manliga och kvinnliga, bara blå och grön är neutrala,
(enbart för att göra livet ännu krångligare). Vi har ett annat problem i skolan också och det är att vi har ett par mindre begåvade engelsmän män och kvinnor direkt bakom oss (alla andra engelsmän är bra) de ska kommentera exakt allt och skratta högljutt åt allt vilket stör oss när vi vill lyssna på läraren, jag tror att alla börjar bli rätt trötta på dem.

Gamla minnen väcks till liv - skolbespisning

Men i övrigt har det varit bra med lunch på skolan tillsammans med magisterns engelska-elever, det enda var att vi idag skulle tala portugisiska med eleverna vilket nog inte gick så bra.
Annars har vädret varit ganska varmt här nere, även på nätterna, vilket har gjort att värmesystemet har funkat perfekt, skönt.
I morgon ska jag till skolan igen men Annelie ska ta ledigt och var med på en coffe morning med ytisar här i stan.

En afterschool-öl på ys café

En annan humor är att dom säljer vinstockar för fullt på en lantbruksfirma och en del ytisar har planterat vilket gjorde mig lite nojjig om jag är för sent ute men jag pratade med grannen Antonio och han håller fast vid att det är bättre att plantera i Februari-Mars och då ska han ta mig med till ett billigare ställe där plantorna även är bättre.
Vi ses en annan dag.
Hasse vid knapparna.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej,
Detta har inte med dagens inlägg att göra. Men fick precis info via SWEA Lissabon att CLS nu har en hemsida och tänkte att det kanske är ngt Du är intresserad av för Din (ev framtida) verksamhet:

http://www.camaralusosueca.pt/

Var själv medlem på den tiden vi bodde i Cascais och jag hade frilansverksamhet (och min man var med och grundade). Alla kontakter leder alltid till ngt!
Hälsningar
Gunilla i Monsaraz
Absolut något att kolla upp. Tack för tipset :-)
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag