Otrevligt möte


Hoplappningen av huset fortsätter. Muraren kom idag och började pilla i cement i alla schweiserosthål. Hålen kommer förhoppningsvis vara helt återställda i morgon då vi ska få tillbaka våra förra gäster. Dom fastnade för en gård med vinodling och B&B och ska titta på stället igen.
Dom har en väldig "tur" då dom kommer till oss. Förra gången var det läckande toastol och en Otto som väckte dom med blöta pussar och nu får dom bo bland våra specialdesignade väggar :-)

Deprimerande

Vi får stå ut med dessa snygga taklampor ett tag. El-Bruna vill inte sätta tillbaka våra taklampor innan dom varit här och inspekterat hans arbete. När dessa designade lampor hänger syns det vilka trådar han dragit och alla kan bli nöjda. Det här med inspektioner borde införas i Sverige också. När jag hade getgården och vi byggde mejeriet anlitade vi en elektriker som var rena skämtet visade det sig. Hade det varit inspektion av hans arbete hade han aldrig slarvat och gjort felaktiga saker så som han gjorde och allt hade varit toppen.


Nu ska jag gnälla lite. Vill ni inte höra så håll för ögonen :-)
I dag träffade jag en mycket otrevlig man. Han kom till hägnet och frågade efter "den engelska damen som jobbade där och var med i styrelsen", (ditskickad av Fatima, jag vet inte vad hon sagt men det kan inte ha varit något bra). Jag gick ut till en man som jag aldrig sett förut. Han började prata med mig på portugisiska och jag frågade om han talade engelska. Han tittade ilsket på mig och sa att jag var i Portugal och då måste jag minsann tala portugisiska! Jag försökte förklara att jag går i skolan just för att lära mig språket.
Han fortsatte att prata i portugisiska och jag förstod att han ville något i morgon. Jag frågade Carmen och Rikardo och de sade att han talade om ett möte. Det handlade också om att han ville lämna en hund för alltid i hägnet vars ägare var 90 år, och han var arg eftersom det är intagnings-stopp, han frågade varför vi inte tar emot hundar när han betalar för mat. Jag fattade ingenting. Jag fick inte en chans att förklara intagningsstoppet, han började skrika att "I morgon är det möte för alla föreningar," jag trodde att han menade alla föreningar runt Tomar men efter ett tag förstod jag att han ville ha ett möte med alla styrelsemedlemmar från Apat. Jag ville veta när och var, men han ville inte svara på det, han var bara mycket oförskämd och hotfull. Jag sa till honom att han inte behövde vara så oförskämd, då hoppade han in i bilen och körde iväg.
Efter ett tag ringde Fatima till Carmen. Då hade denna man ringt till Fatima och dragit en historia att han erbjudit hägnet 100€ (tror jag att det var)  för att ta hand om en hund i 1,5 månad och riktigt så var det inte. Det visade sig att han var veterinär på den dyra kliniken Fatima anlitar och nu har de stängt portarna för hägnet.

Det vi trodde var ett bra avtal för Carmen och Rikardo visade sig vara ett nerköp för Rikardo. I och med att avtal skrivs så minskar Fatima hans lön rejält så idag tröttnade han och jobbade sin sista dag där. Trist.
Hon förstår inte att de anställda är grunden i ett företag eller som här en förening. Utan bra anställda fungerar ingenting, de ska verkligen värnas om.

Man kan inte lita på Fatima, hon säger en sak och gör en annan, samtidigt som hon ler så fint. I dag visade hon sitt verkliga ansikte.
Jag vet inte om jag kommer fortsätta vara i styrelsen, eller om jag bara ska ägna mig åt rent volontärarbete som rengöring och hundpromenader.

Vad vi alla ville uppnå med våra idéer var att förbättra situationen för hundar och anställda, men det har blivit tvärtom tack vare Fatima!


Nya hundar som kom från grannstaden som vi inte kan säga nej till då det finns ett avtal. Suck!

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.



Kommentarer

Leena sa…
Det verkar som denna man är van att styra och ställa och herregud! Ni kämpar på med språket och kostar inte landet en krona utan tvärtom, hans arroganta beteende visar på usel självkontroll och ta INTE åt dig.

När jag ser fotot på de små själarna på lastbilden tänker jag att om ni kunde ordna en tillfällig karantän någon annanstans innan de kan lotsas in i hägnet?

Hur kan Fatima bara sänka hans lön? Det låter inte vettigt. Vari ligger hennes vinst i ett sånt beteende?

Orka så mycket du orkar för de smås skull. Hämta kraft från naturen och från dem du vet stöttar dig. Låt inte ilska surgubbar och annat stoppa detta, ni är på gång att få in en ny och bra och kreativ kraft och då skriker ofta det gamla innan det nya brytit igenom.

Leena sa…
Förresten, är det inte dags att börja smida på en chip in till en grundplåt för ombyggnationen?

Behöver allt rivas eller går det att laga och bygga om?
Leena du är för go´.
Den mannen är van att alla dansar efter hans pipa, att då inte lyda gör honom mer än galen. Nåväl, han är bortsopad ur skallen och jag lär inte rekommendera honom precis...

Karantän hade varit en dröm, men med närmare 200 hundar i ett hägn för max 120 så funkar det inte.

Lönen lär bli en följetong, jag skrev ungefär som på bloggen till de andra i styrelsen och har fått en del respons, vi får se vad som händer.

Bygga nytt eller renovera var en av frågorna på mötet. Renovera är egentligen ingen idé, det är FÖR förfallet. En tjej (belgiska, så det lär hända något) ska undersöka om kommunen kan släppa till mark, sån mark som går till kommunen då inga arvingar finns. Funkar inte det erbjöd hon sig att köpa en plätt. Drömmen är ju en yta där man kan ha rastgård med gräs:-) Vi får se vad som händer.
Ha det så gott
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag