Sjukdom och ohyra


Hej på er, det är jag Hasse som skriver.

Dan har väl inte varit så spännande för mig, om något har varit spännande så har det nog varit för Annelie, själv har jag inte mått något vidare. Jag vet nog inte hur det började, om jag har ätit något olämpligt eller om det var som så att Annelie var och besökte en väninna i lördagsmorse som har varit magsjuk i mer än en vecka och kanske fick lite av det med sig hem, för på eftermiddagen så började jag få svårt att få vätska att sjunka ner i magen så det skvalpa mest runt där sen drack jag trotts det ett glas juice och då startade det.
Jag fick upp allt jag drack tre gånger, och fick feber, men jag lyckades sova några timmar efter att Annelie hade gett mig två Alvedon. Idag får jag behålla allt men jag är ganska låg.

Våra blivande clementiner

Mer tråkigheter är att vi har fått ohyra i ett par buskar, vi har talat om ohyra i vinplantorna tidigare med ett engelskt par som bor i närheten, alla grannar besprutar vinet men britterna och vi har chansat, och jag vill påstå att Annelie och jag har klarat vinet men britterna har fått ohyra och nu finns det tydligen i prydnadsbuskarna så det blir tydligen att åka och införskaffa lite olika gifter, trotts att vi helst inte vill det.



Annelie har tillbringat en stor del av dagen i hundhängnet och rengjort, och denna måndag verkar det inte som det har dött några hundar under helgen.
Hasse vi knapparna.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Aura sa…
Hej Hasse och Annelie,
Prova med vatten, några droppar soppa (eller yes diskmedel) och lite vinäger. Skaka om i en flaska och spruta på växterna. Det tar tid men det funkar.

Hittade detta på webben
Vedaska!!! Det funkar för och emot allt! Förutom att det gödslar så är det grymt effektivt på gröna löss. Torkar ut dem på bara en dag. Så slipper man stå där med kladdig såpa och kallvatten i slangen och spola och gegga. Bara att strö över askan och någon dag senare kan man spola rosorna ifall det sersolkigt ut med askan.

Små läskiga flugor runt ex. bärbuskar kan man bli av med genom att plantera gräslök eller vitlöksklyftor under busken. Lök går även bra mot morotsflugor så man kan samplantera löken med morötterna.
Liljebaggar kan man tydligen bli av med genom att spraya liljan med vatten med en droppe tabasco i.
Jag fick ungefär en miljard små gröna larver på en av mina buskar och på bara EN dag var den kal. Helt galet! Har aldrig sett nåt liknande
Jag fick panik att de skulle sprida sig till resten av trädgården så jag blandade fort som tusan såpavatten, men det gick ju inge vidare.
Då blandade jag även i T-röd.
Ca. 1-2 msk t-röd, 1 dl såpa och resten vatten i en sprayflaska.
Det funkade perfekt och larverna bokstavligen regnade ner. Marken var helt ljusgrön under.
Nu är det inte en enda larv kvar och busken har inte dött utan den har börjat få några små ynkliga blad igen

På ekologiska planteringar har man gula+orange tagettes i kanterna på planteringar med t.ex. kålhuvuden och andra grönsaker, sniglar bl.a. avskyr dem...Det kanske går att plantera några tagetter bland vinstockarna...

Varma hälsningar
Aura

Om tagettes / Marigold på engelska.............
Depending on the species, marigold foliage has a musky, pungent scent, though some varieties have been bred to be scentless. It is said to deter some common insect pests, as well as nematodes. Tagetes are hence often used in companion planting for tomato, eggplant, chili pepper, tobacco and potato. Due to antibacterial thiophenes exuded by the roots, tagetes should not be planted near any legume crop.[5] Some of the perennial species are deer-, rabbit-, rodent- and javalina or peccary-resistant.[5]
Åse Rexius sa…
På "vår" vingård sprutar de vinet med något biologiskt men det måste göras var fjortonde dag. puuuh 2200 st

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag