Skilda världar


Hasses värld idag har bestått i att lappa och laga alla hål efter El-Bruno. Tack och lov är det inte lika mycket som på nedervåningen men en del pyssel är det ändå. Hoppas nu att vi har tillräckligt med färgslattar kvar så att vi kan måla över hoplappningarna och inte behöver måla om hela väggar. Äntligen är elen klar, åtminstone allt det praktiska, nu är det ”bara” byråkratin kvar, och vem vet hur lång tid det kan ta.



Min värld var inte fullt så arbetsam. Jag råkade fastna i litteraturens värld. Jag har alltid tyckt att det där med läsplatta och e-böcker inte kan vara något. Nä, grejen med att läsa en god bok är känslan att hålla i en riktig tryckt bok, det är liksom en del av läsupplevelsen.
I dag testade jag att låna en e-bok från Stockholms stadsbibliotek till Ipaden (tur att man har bibliotekskortet kvar och internet) för att se hur det funkade. Och erkännas ska att jag ändrat uppfattning totalt. Det var så behändigt att luta plattan mot en kudde i knät och bara peta peta på plattan för att ”vända sida”, att inte behöva hålla i den utan man kunde sitta helt avslappnad med hela kroppen och bara sjunka in i boken.
Jag sjönk in i boken så totalt så hela dagen försvann utan att det knappt märktes. Det kommer helt klart att lånas fler böcker att läsas på detta vis. Förr eller senare har vi ju läst ut de böcker vi har med oss och då är detta en guldgruva.


Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Åse Rexius sa…
Hej
Visst är det behändigt. jag har ju ingen Ipad eller läsplatta men har testat det ändå och ändrade också uppfattning. Ville också hålla i bok, lukta på den osv (ja lite sjuk är jag nog) Så när jag läst ut alla mina böcker i biblioteket, låter fasligt tjusigt, skall jag köpa en Ipad.
Åse
Ja man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, och det är väl tur det :-)

/Annelie
Det där med låneböcker har vi också funderat på, då slipper man tunga böcker med i husbilen. Vi tänker göra detsamma med vår tidning som kommer 3 ggr/vecka, så får man läsa lite nyheter hemifrån.
Nog är det smidigt alltid. Vi prenumererar på Svenskan som PDF också, både billigare och klimatsmartare.

Ha´de´
/Annelie
Leena sa…
Det är otroligt behändigt med e-bok och jag blandar friskt med e-bok, att streama ljudbok, och vanliga böcker. Dessutom är det bra att stödja biblioteken med lån, antalet lån redovisas i statistik och med fler antal lån och låntagare desto bättre ;)

Tyckte du om boken?
Hej Leena, jag gillade boken men slutat kändes som om dom hade lite för bråttom och hastade ihop något.
När jag gick i skolan gillade jag när man skulle skriva historier men slutet var alltid knepigast att få ihop, det kändes som om författaren hade lite samma problem.

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag