Fredagsmarknad


Halva dan gick åt till att göra ärenden och besöka marknaden. Först blev det besök på banken för att aktivera mitt nya kort, det ”gamla” svalde ju bankomaten häromdan utan att jag lyckats använda det en enda gång, maskinerna sa hela tiden att det var fel kod trots att koden funkade på vårt bankkontor. Mystiskt, hoppas detta kort funkar som det ska, det får tiden utvisa.

Ovanligt mycket folk idag, kanske för att det var svalt och t.o.m lite duggregn

Sen blev det besök på marknaden där vi handlade en hel del för ovanlighetens skull. Det blev såna där fladderband att hänga framför dörrar för att slippa flugor. Har liksom lyckats vinterförvara flugdödarlampan Anders hade med sig förra året på något himla bra ställe. Kan inte för mitt liv missa var det braiga stället är någonstans. Men slutar man leta så brukar grejerna dyka upp när man minst anar det. Det blev en massa grönsaker, getost så klart och lite annat smått och gott att äta.
Skor blev det också, riktiga skor, randsydda och allt i bra kvalitet. Det enda underliga är att damskor är förhållandevis dyra jämfört med herrskor. Damskor är ju mindre och det går ät mindre material så jag förstår inte riktigt ekvationen där. Mina sandaler gick lös på 30€ medan Hasses bara kostade 20€. Men, det är smällar man får ta om man vill ha jyssta skor. Jag kan inte använda mina än pga tån men snart så.

Oförståelig priskillnad

När vi kom hem fortsatte Hasse med plattläggningen med vissa kapningsproblem. Kapskivorna vi köpt här håller inte för mycket mer än en sten, trots att dom är köpta på stenplattefirman. Han har fått använda gamla skivor vi hade med från Sverige, de funkar trots att de är slitna. Något att tänka på ni som tänker flytta till Portugal; Ta med kapskivor. I morgon borde uteplatsen bli klar då det bara är en skiva kvar att kapa.
Jag gick lös med högtrycken på stenbeläggningen runt huset, det behövdes verkligen. Hasse körde en del i höstas men det var en hel del kvar att rengöra. Beläggningen består av marmor som inte blivit rengjord på minst 8 år så det var fullt med svarta fläckar som bitit sig fast ordentligt, någon form av svartmögel tror jag. Testade först med skurborste men det var tji så jag fick ta till det tunga artelleriet, man fick gå sakta och jättenära med vattenstrålen för att få bort det svarta. Stenen är lite porös så allt gick inte bort, det syns svagt gråa fläckar men det är mycket mycket bättre än innan. Riktigt fint blev det.

När Åse och Lasse var här hade dom en fiffig grej. En verbsnurra dom hittat i en affär i Göteborg. Man ställer in det verb man vill veta mer om och i små rutor  syns sen alla böjningar av verbet. Mycket fiffigt.

Fiffiga verbsnurran

Kvällning ägnades åt lite socialt liv med Mandy och John på cafét i Carill där det blev några öl, bönor, getost och glad samvaro.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag