Varma goa åsnor och Hasses vecka


Hemma och åter till vardagen.

Lissabons tågstation är grå, mörk och dyster...

...men uppe på perrongerna är det fint med detta läckra tak

For iväg i morse och hämtade hem Rufus. Han har snart en egen fanclub här. Wendy och Will ville inte gärna skiljas från honom och Wendy hade tårar i ögonen. Jag har lovat att dom får komma när som och hälsa på honom och vi kommer åka dit i mellanåt och hälsa på och då kände dom sig lite gladare. Han trivdes gott där borta och fann sig väl till rätta fast det tog fyra dagar men han är nog glad att vara hemma igen.

Rufus myser på W&W:s vita skinnsoffa

Efter hämtningen av Rufus lastade jag in åsnetäckena i bilen och for till Cedar Centre. Var så spänd på att få sätta på täckena och få dom varma och goa. Alla tre är gamla och behöver hjälp att hålla värmen och det behövs verkligen nu. I morse var det frost så det var verkligen behövligt. Trodde det skulle vara lite svårt att sätta på dom täckena, dom har ju aldrig vart med om något så´nt förut men alla tre var lugna och det gick som en dans.

Katterna gillade också täckena

Chloe med katt på ryggen som myser och Clarissa i sina nya fina täcken

Maria tyckte det var skönt med lite värme

Chloe, katten Oliver och fåren som var nyfikna

Socks som blivit adopterad kommer och får frisyren fixad

Pipockas valpar, livsfarligt söta

Några katter som har en alldeles egen säng

Nu får Hasse berätta om sin vecka
Ja och det har varit en lärorik vecka, och då tänker jag på hur det går til att plocka och ta had om olivrar. förra året hade varken vi eller några andra några större mängder av dom på träden, men i år har det verkligen exploderat, så alla plockar för fulla muggar, en del har speciella, vi kan kalla det för motordrivna krattor där långa pinnar skakar ner olivrarna ur ett träd på några minuter, andra gör det mera tradissionellt genom att samtidigt beskära träden och sitta på en pall och rensa ut det mesta, Annelie och jag hade nog plockat ihop 60 kilo som tjuvstart och i torsdags när Annelie var i England fick jag hjälp av fyra hollänare och vi fick ihop 210 till,, men sen när jag hade hoppats på att få låna grannens rensmaskin var givetvis han upptagen med att plocka, och jag kunde ju inte bara gå hem och rulla tummarna när jag ville ha hjäp av honom utan det blev två plockdagar till, och hör nu vi var cirka fyra som plockade i två dagar och med deras rutin fick vi ihop 700 kilo.
Till slut fick jag våra rensade sent på lördagskvällen och kunde åka och lämmna dom för pressning på söndan, och det måsta jag säga (jag har inte varit där tidigare) vilken annläggning, alla olivar rensades en gång till med fläktar sen fick dom gå genom ett vattenbad för att bli helt rena sen gick dom in i den maskinen som krossar dom till pasta och atomatiskt till pressen, och ut kom oljan.
Och ett år som detta med stora mängder olivrar så, jag tror att dom måste få in tusen ton, jag har aldrig sen sådana mängder som väntade på att gå in i maskineriet, och ändå rullade det in nya bilar hela tiden för att lastas av, jag hade ingen kamera med mig men när oljan ska hämtas så ska jag fota så att ni får se hur otroligt annläggingen ser ut som bara används ett par veckor om året.
På lördgskvällen så jag fottbollsmatchen mellan Sverige och Portugal på en trevlig restuarant tillsamans med 35 andra och vi åt en trerätter och kollade, men Zlatan, den Zlatan, här i södra Europa är han väl inte direkt känd för att göra någon större nytta i landslaget enligt sportpressen, men jag tyckte nog inte att Portugal var så särkilt bra dom heller, och vi får väl hoppas att även han Zlatan är vaken i morgon, för min del blir det samma restuarant dels för att vi får främmande av ett par (Ingemar och Maggan) från Sverige som vill se matchen, och för den goda maten 

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag