God fortsättning


Det har varit tyst på bloggen ett bra tag, har inte haft energi att skriva men nu ska det bli några rader. I samband med bloggsemestern blev det även en kamerasemester så det har inte blivit mycket fotande, det blir ett ganska bildfattigt inlägg detta som mest kommer att handla om djur - som vanligt säg.

Jag bor just nu i Caldas da Rainha där jag hyr en liten lägenhet tillsammans med Duro och Rufus. Triggo är också med men han är ganska olycklig här, han har just inget sällskap. Han ska få flytta till ett stall som drivs av Their Voice (som han kom från från början) där kommer han få massor med sällskap och förhoppningsvis bli lite gladare.
Tanken var ju att jag skulle ta hand om Chloe från Cedar Centre men det lär dröja. Hennes fötter var ju i ett bedrövligt skick och på julafton for jag och min hovslagare dit för att försöka göra något åt dom. Den hovslagare de haft tidigare har gjort ett bedrövligt "jobb" så nu är hon verkad på ett riktigt sätt. CC har fått stränga order av hovis att inte ge henne annat än hö (höet i Portugal är ungefär detsamma som halmen i Sverige) och så får hon stå inne en månad (så hon inte äter gräs) på en bädd av sand. Jag har försökt säga till dom tidigare att inte ge henne en massa kraftfoder och godis men det har inte tagits på allvar men nu lyssnade dom. Så om ett år eller så kan hon förhoppningsvis gå normalt igen och kan bli kompis till Triggo.

Åse och Lasse (som håller på och köpa en vingård) var här i Portugal över nyår. Åse hade gjort en insamling av täcken i sitt stall till Their Voice så vi for över med dom tillsammans med täcket efter åsnan Maria från Cedar Centre (hon dog strax före jul tråkigt nog). När vi kom dit hade dom just lyft upp en stackars häst som kollapsat med traktor. Hon stod där med ett alldeles för stort tunt täcke och turligt nog passade Marias fodrade täcke perfekt så hon kunde få lite värme. Även om täckena var menta för åsnorna som tyvärr dött kommer dom ändå till nytta för andra stackars varelser och det känns trots allt bra och jag hoppas och tror att de som skänkt pengar till dom inte har något emot det.



Där jag bor finns två gatuhundar. De som äger stället har hållt på och matat dom men fick för sig att om dom slutade skulle hundarna flytta någon annan stans. Men så funkar det inte, de stannar och svälter istället i hopp om att få lite mat. När jag kom var de enormt magra och eländiga och det kan man ju bara inte se alltså får de mat av mig och Åse och jag försöker hitta hem till dem vilket inte är så lätt i ett land som svämmar över av övergivna hundar. Under tiden har vi en liten insamling för att kunna ge dem den grundläggande vården såsom avmaskning, fästing- och loppbehandling, leshmaniatest, vaccinering, sterilisering osv. Om någon av bloggens läsare vill bidra med en slant är vi enormt tacksamma, för att inte tala om vad hundarna blir, i så fall kan Paypalknappen uppe till vänster användas, skriv som kommentar att det ska gå till Vilda och Tassen.
Det är en liten liten tik som fått namnet Vilda, och en hane som fått heta Tassen. Över nyår löpte Vilda och blev betäckt både av Tassen och byns alla andra hanar. Ville inte att det skulle födas fler oönskade valpar så jag frågade veterinären som finns i byn vad det skulle kosta att sterilisera henne och fick svaret 115€ och hon skulle få stanna där under konvalecenten utan kostnad.

Tassen

Vilda

Ok, jysst tyckte jag och tog dit henne. När jag hämtade henne och skulle betala hade priset ökat till 227€ och jag skulle ta hem henne. Jäklar vad arg jag blev. Dom skyllde på att hon som givit priset inte var så bra på engelska, men då borde hon skrivit siffrorna som alla andra portugiser gör för att man säkert ska förstå. Vi hade en stor diskution och det slutade med att jag var tvungen att betala. Nästa vecka ska jag dit och ta bort stygnen och då ska jag skriva en hel del i Röda Klagoboken som alla företag måste ha. La ut lurendrejeriet på facebok också för att varna andra.

En liten film jag skickade till några som hjälper till att leta hem till Tassen för att visa hur go´ han är



Är det så konstigt att det är problem med övergivna djur när veterinärerna tar så mycket betalt i ett land där medianlönen är 500€?
Har kollat med en veterinär i stan vad dom ska ha för samma operation och där tar de 100€ och inga överraskningar.

Vi är inne i en regnperiod här men i mellanåt skiner solen och då åker långkalsongerna av. Det blir riktigt varmt och gott i solen, man kan t.o.m gå i T-shirt men så snart man kommer in i skuggan blir det kallt. Dagstemperaturen ligger mellan 10 och 17 grader så man ska inte klaga. Tänker på er stackare i kalla nord och hoppas verkligen att ni får/har en dräglig vinter och att våren kommer tidigt och med stormsteg.
Ha det så gott alla och kramar från Portugal.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Paula sa…
Hej o hå! Minnsann 10-17 grader... jojo här har vi just nu -7 grader. Solen försöker tränga sig fram bakom ett tunt lager dismoln. Och ÄNTLIGEN har vi lite snö som lyser upp! Det har varit så eländigt mörkt så man tror vi aldrig kommer att SE ordentligt igen. Hundarna är glada av snön, Tupsu skuttar som aldrig förr :)
Så turligt att ni hade täcket till den stackars åsnan. Känner man dig så är man trygg i att du fattar kloka beslut och ger till de som verkligen behöver. Hoppas att Tassen kan hitta en familj... och att den oärliga veterinärmottagningen får äta upp sin lurendrejeri! Tror att de passade på att höja priset bara för att du är en "invandrare"...
Många kramar till dig vännen <3
Länge sedan jag hälsade på i din blogg. Ser att det hänt omtumlande saker. Hoppas att du i alla fall har energi att fortsätta ditt outtröttliga arbete med djuren.
Är säker på att alla givare tycker att du fattar kloka beslut och gör det bästa av den situationen som råder.
Önskar dig en bra fortsättning på det här året!
Kram Märit
Unknown sa…
Hej Anneli,
Tack för din blogg, jag och min syster Marianne har haft kontakt med Åse angående hundarna Vilda och Tassen och vi vill gärna hjälpa till! Tror Åse redan känner sig lite rikare på bankkontot! Tack för att ni verkligen försöker hjälpa dess två av miljontals andra hemlösa hundar, håller tummarna för att ni ska lyckas/ Hälsar Margareta
Paula - Förstår att det känns skönt när snön äntligen dyker upp, men ska jag vara ärlig saknar jag den inte ett dugg. Hoppas ändå att den ligger kvar tills det blir längre dagar och det börjar lukta vår.
Det är möjligt att vet 2 höjde priset men jag förklarade situationen och då var vet 1 så förstående. Dom gjorde ändå lite nytta idag genom att hitta ett hem till Tassen.

Märit - Tack detsamma. Djuren ger jag nog aldrig upp, det finns så mycket att göra här. Det är en "Never ending story" tragiskt nog, men någon påverkan har vi förhoppningsvis.

Margareta - Tack snälla ni för att ni vill vara med och sponsra. Du kommer gilla dagens inlägg. Allt hände med en rasande fart.

Ha det så gott alla och sköt om er.
Kram från mig och alla djur

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag