Magi


Idag blev det lite god gärning. Var till Their Voice och gjorde lite volontärarbete. Dvs mockade hästboxar. Dom har så många omhändertagna hästar nu så de fått hyra ett stall i Obidos, det var där vi tillbringade dagen. Med var en tjej, Sophie, som pysslar med aromaterapi på hästarna. Och det funkar tydligen.
Sophie håller fram små flaskor med eteriska oljor och hästarna väljer just den oljan dom är i behov av. Det kan vara en olja för lugn, en för matmältning, en för hudåkommor mm. Det låter skumt jag vet. Jag var med och kollade på en av hästarna och stoet valde ut en olja som hon "gnuggade" sig med i ansiktet och en annan som hon ville slicka i sig. Dom hade gjort detta på henne tidigare och fått igång mjölkproduktionen till fölungen plus att hon blivit lugnare.

Sophie med sin magiska doftlåda

Makalöst söt fölunge som får mjölk av sin mamma som står bakom tack vare aromaterapin

Räddade fölungar som går i lösdrift, nu får de ordentlig omvårdnad krakarna, de flesta har aldrig blivit hanterade och är vilda

Kvar på Their Voice går två ston som väntar på att bli hämtade och när det väl skett kommer Triggo att få flytta dit. Han är ju hingst så det är inget vidare om han går bland en massa ston. Han kommer få ett eget litet stall och han får gå lös på tomten. Han kommer älska det, där är liv och rörelse hela tiden, människor kommer och går och han kommer ha sällskap av valacker, visserligen med staket mellan men det är ändå sällskap och mycket bättre än hur han har det nu. Det värker i hjärtat varje gång jag hör hans bray (vet inte om det finns ett svenskt ord för hur en åsna låter) här, han ropar ut sin ensamhet.

Tyvärr är det för långt till Cedar Centre så jag kan inte fortsätta volontera där. Men jag kommer fara dit varje gång Tom hovslagare ska ta hand om Chloes hovar och jag har fortfarande kontakt med dom så jag får höra hur det är med alla hundar, och människor för den delen. Barry har blivit dålig igen och Lorraine sliter hårt med att försöka hitta hem till alla hundar för Barry kan inte fortsätta driva hägnet tråkigt nog. Men man får ändå vara glad att hundarna förhoppningsvis ändå kan få ett hem till slut, flera av dem har varit där i upp till 8 år. Alldeles för länge.

Skriv gärna en kommentar, alltid roligt att få


Kommentarer

Åse Rexius sa…
Annelie du är en ängel med ditt varma hjärta.

Åse
Oljor kan ju även funka på människor har jag hört, så varför inte på djur. :)
Tur de har dig som pysslar om djuren.

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag