Kalk och choklad


I ett land som består av murar och sten/betonghus är det jättesvårt att få tag i vanlig kalk att "måla" med. Har varit runt i hela Caldas och letat, det enda som gått att hitta var små ynkliga 1 kg:s påsar vilket blir onödigt jobbigt att hantera och dessutom väldigt dyrt i längden. Sista anhalten var en usel byggaffär, Maxmat (typ Rusta eller ännu sämre). Där frågade jag efter kalk att måla med, visst svarade dom, det har vi. Jippi en stor säck på 40 kg, lyckan var total. Kom hem, öppnade den och pulvret var grått. Okej, kanske dom har något special här tänkte jag och löste upp lite i vatten. Men inte gick det att måla med heller.

En liten illgrön gäst

For tillbaka till butiken idag och frågade vad 17 jag fått. Det var kalk att blanda cement med! Om jag tar tillbaka säcken får jag tillbaka pengarna då? Visserligen handlade det inte om många kronor men jag var irriterad och det var mer själva grejen att dom visat mig fel. De svarade att jag inte behövde ta tillbaka säcken, den kunde jag använda om jag behövde mura och pengarna fick jag tillbaka ändå. Jysst gjort.
Jag frågade hur man skulle få tag på kalk i ett land som består av murar och de hade ingen aaaning! Så konstigt tycker jag. Hur gör dom, pillar alla med 1 kg påsar? Fick i allafall rådet att åka till en butik som har allt möjligt för vinodling och där blev det bingo! De hade 5 kg:s påsar och jag köpte på mig några stycken till en bråkdel av priset mot vad alla småpåsar skulle kostat.
Sverige är lyckligt lottat, där finns 25 kg:s säckar för att serva de få bondgårdar som finns kvar. Världen är upp och ner ibland.

Innan skolan idag slank jag in på Mc Donalds för att få lite föda i magen. Beställde en wraps som skulle ta några minuter att få klar. Jag gick och satte mig och efter ett tag kom dom med 2! st som en slags ursäkt för att det tagit lite tid. Jysst gjort. Så nu har jag ett skrovmål till morgondagen också. Ibland har man tur.

Pappa och jag var på chokladfestivalen i Obidos. Årets tema vilda djur







Denna läckerhet slank ner med lätthet

Skriv gärna en kommentar, alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag