Vårkänslor minsann


Det har inte hänt så mycket idag, har mest haft en häftig huvudvärk som gav med sig först på kvällningen. En promenad med hundarna blev det i alla fall. Varje dag utforskar jag omgivningen här om kring, har hittat en del guldstråk, både längre och kortare sträckor. Vägen vi gick idag gick förbi en liden damm och där var ett himla liv på grodorna, man såg dom inte men dom hördes! Lyssna så får ni höra



Jag är till 99.99% procent säker att det är grodor. Dom är i parningstagen nu och väldigt aktiva. Normalt hör man dom först på kvällningen men idag var dom väl så till sig att de var i farten redan på förmiddagen. Försökte få syn på någon men vegetationen var så tät och dessutom var där fullt av björnbärssnår, eller Silvas som det heter på portugisiska. Ett ord som fastnat i alla fall.

Det finns ett fruktträd till på gårdsplanen, kommer inte ihåg vad de heter men frukterna lär vara goda, måste ta reda på vad man kan göra av dom.


Nu ska jag lägga mig i soffan, gosa med hundar och titta på någon film om jag hittar något som verkar bra. Suss gott alla

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Trädet heter néspera på portugisiska. Har stora avlånga gröna blad året om, som fälls i jämn takt. Ger bra skugga.
Frukterna sitter i klasar, är gula och påminner om en blandning av aprikoser och plommon. De har stora kärnor i grupper om tre, fyra inuti. Frukterna blir helt svarta när de skrumpnar.
På franska heter de néflier men jag vet inte vad det latinska eller ev svenska namnet är.
Men de är jättegoda!
Gunilla i Monsaraz
Tack Gunilla. Googlade på dom och man kan göra massor med gosaker, sylt, chutney, paj och mer, något jag måste pröva på då de är klara.
På svenska heter dom Japansk Mispel
Ha det så gott

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag