Yes! Jag har hittat min man!


Mauro alltså, min nya massör/kopp-man/akupunktör/kinesisk terapeut och allt vad han nu gör.

11.30 idag hade jag tid. Han började med att ställa en massa frågor om levnadssituation, vad man pysslar med, ev sjukdomar/medicinering, vilka besvär/var man har ont osv. Sen blev det inspektion av kroppen, ev snedbelastningar, kolla tungan, snett bäcken (vilket jag har med olika långa ben som följd), kolla öronen och lite till.
När han kollade mina öron sa han att jag har besvär med ländrygg och höfter och det har jag men är så van vid det så jag tänker inte på det. Det var en röd liten strimma i ytterörat som visade den detaljen. Fascinerande!

Mauro

När dom detaljerna var klara fick jag lägga mig på golvet för en stretch jag aldrig varit med om förut och något massage-aktigt på ena låret vilket gjorde att benen blev lika långa. Inga knäck och bryt här inte, vilket är värdelöst. (En kiropraktor behandlar symptomen inte orsakerna så efter att de brytit och bändit så drar krampande muskler allt snett igen. Det är ju musklerna som ska behandlas, när de blir avslappnade så slutar dom dra kroppen till felaktiga positioner).

Sen fick jag lägga mig på massagebordet och fick en inte helt mild massagebehandling. Efter det blev det akupunktur med nålar lite här och där + 5 "akupunkturknoppar" i varje öra som jag ska trycka på själv ett par gånger om dan.

Koppor med tillhörande vacuumpump

När det var klart var det dags för koppning. Han hade en slags plastkoppor med tillhörande slang och spruta han kunde reglera vacuumet med. Denna koppa körde han upp och ner över ryggen och jag lovar att det är inte den skönaste behandlingen, ibland hade han mer vacuum och ibland mindre beroende på hur hårt bindväven satt. Mitt problem är att musklerna i ryggen "växt fast" (det känns så) i skelettet så att dom inte kan röra sig som dom ska plus att blodet inte kan röra sig fritt så att säga. Efter att han masserat och kört med koppan börjar det klia som attan under skinnet och det är blodet som kommer tillbaka till musklerna.
Jag lovar att jag är snygg på ryggen nu, den är vinröd/blå/lila, som ett enda stort blåmärke, och öm. Det låter vansinnigt men det kommer bli så bra när detta är klart.

Inte min rygg, lånad bild från nätet, men så här ser jag ut på hela ryggen. Snyggt va?

Efter koppningen blev det mer stretch, denna gång gick det inte så bra för han använde mer eller mindre samma grepp som en kiropraktor och jag kunde inte riktigt slappna av. Jag ska tillbaka och när man lärt känna honom mer kommer den detaljen också gå som en dans.

Hela besöket tog 2,5 timme och kostade 20€ (annars 35€) om man är medlem i Balance Club som träningsstället heter, och det kommer jag ju bli eftersom jag vill börja träna igen. På Torsdag ska jag testa på pilates och se om jag hänger med och fattar vad man ska göra. Ska bli kul.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag