Lunch och veterinärkostnader


Det har känts lite tungt några dagar så det blev ett trevligt avbrott i dag med lunch tillsammans med några klasskamrater från skolan. Som vanligt blev det en lååång lunch med massor av god mat.

Några av dom poserade på "portugisiskt" vis

Det blev ommöblering i restaurangen för att alla skulle få plats

Och Vilda har fått komma hem igen. Hon var så deppig när jag hämtade henne men så snart hon kommit ut i väntrummet gick svansen som en gräddvisp och hon ville bara ut, ut. Nu ska hon gå med tratt över huvudet i 10 dagar innan de hårfina stygnen ska tas bort. Som tur är bryr hon sig inte det minsta, en tuff liten dam ibland.

Stygnen är så små och fina så jag trodde de var ögonfransar

Det är tur att vi är i Portugal annars hade man blivit ruinerad av veterinärkostnaderna. Det är så mycket billigare här i Portugal. (hos rätt veterinär förstås, om fel veterinär kan ni läsa om här och här). I Sverige tar dom gärna en klinikavgift på 500:- bara man öppnar dörren, här betalar man en liten klinikavgift vid första besöket på 6€, dock inte alltid. Återbesöken för Rufus kostar inget, jag betalar bara för medicinen han får.
En liten prisjämförelse:
Rabiesvaccin + DHPPI + Lepto = 28€ / Samma vacciner i Sverige är 950:- och uppåt
Pass 12€ / 350:- och uppåt
Sterilisering 10kg tik ca 100-150€ / 4500:- och uppåt
Sterilisering hanhund ca 70€ / 2500:- och uppåt
priserna hämtade bl.a från Cityvet, Valla djurklinik, Veterinärkliniken och Sundbybergs veterinärpraktik 

När jag kom hem efter mitt gympapass fick jag ett trevligt och överraskande telefonsamtal. Rörmokarn kommer redan i morgon! Fantastiskt :-) Det blir lite stökigt med hundarna eftersom Duro inte är helt säker med främmande män och Vilda är rädd av sig när det gäller främlingar. Den enda som välkomnar folk med förtjusning är Rufus, han älskar ju alla som kan tänkas klia honom. Men det ska nog gå bra, får slussa runt dom beroende på var rörmokarn jobbar med just då.
Snart kan jag duscha som en normal människa :-)

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag